EDA lépések munkafüzet - Hármas lépés

 

Hármas Lépés - Elhatároztuk, hogy akaratunkat és életünket a saját felfogásunk szerinti Isten* gondviselésére bízzuk.

 

Istenem, neked ajánlom magam - formálj engem tetszésed szerint, és tégy velem, amit akarsz. Szabadíts meg önmagam béklyóitól, hogy jobban követhessem akaratodat. Távoztasd el bajaimat, hogy a rajtuk aratott győzelem a Te Hatalmadról, a Te Szeretetedről és a Te Akaratod szerinti életről tegyen tanúbizonyságot azok előtt, akiket segítek. (Anonim Alkoholisták, 62. o.)

 

A Lépések célja az alázat. A Hármas Lépés egy minden bizonnyal megalázó élmény lehet. Annak beismerése, hogy nem tudod irányítani az életedet látszólag olyan mélyen van, amilyenre csak mehetsz. Miként arra a Lépéssel való munka következtében rájössz majd, ennek a beismerése a csúcsra juttat, ha valóban elengeded, és engeded Istent. Egy Magasabb rendű Erőre való támaszkodás a lélek függetlenségéhez vezet. Megszabadít aggódástól, megszállottságtól, bűntudattól, megbánástól. Istentől szabad akaratot kaptunk. Ha visszaadjuk akaratunkat neki, SZABADDÁ válunk.

A Hármas Lépést gyakorolni kell. Az ajtó egy kulccsal nyitható, melynek neve hajlandóság. Be kell engednünk Istent, és ehhez az EGO-nkat (angol nyelvű szójáték: EGO=Easing God Out=Isten kizárása) muszáj elengednünk. Csak hajlandónak kell lenned, hogy hajlandóvá válj. Minden, amire szükség van egy valamilyen kezdet, bármilyen apró is az. Már azzal, hogy itt vagy, ráléptél a Hármas Lépés nyújtotta ösvényre, mivel az akaratodon kívüli választ keresel.

Miközben ezen a Lépésen dolgozunk, fontos emlékeznünk arra, hogy CSÓKoljunk (Csináld Okosan Kedves; a szójáték eredetileg angolul: KISS=Keep It Simple Sweetie). A Hármas Lépés csak annyit kíván meg, hogy hozzunk egy döntést. Nem kéri, hogy most azonnal ténylegesen bízzuk másra az akaratunkat és az életünket. Ez azért mérsékli a nyomást, nem? Hajlandóságról és egy rajtunk kívül álló dologba vetett bizalomról szól. Amint megtanuljuk, hogy engedjünk utat a Magasabb rendű Erőnknek, az életünk a biztonság és jóllét érzésével gazdagodik. A Négyes - Kilences Lépések hivatottak a rábízás tényleges kivitelezésére.

Azt hittük, találhatunk egy könnyebb, kellemesebb utat, de nem sikerült. A legteljesebb odaadással kérünk téged, hadd lehessünk bátrak és alaposak az elejétől kezdve. Néhányan próbáltunk ragaszkodni a korábbi elképzeléseinkhez, és az eredmény nulla volt egészen addig,  amíg el nem engedtük azokat teljesen. (Nagy Könyv, Anonim Alkoholisták, 58. o.)

Amikor visszanézünk, rájövünk, hogy a dolgok, amik akkor történtek velünk, amikor Isten kezébe adtuk magunkat, jobbak voltak mint bármi, amit eltervezhettünk volna. (Nagy Könyv, Anonim Alkoholisták, 100. o.)

 

A Hármas Lépéshez tartozó feladatok:

Írj gyorsan és szabadon. Ne szerkeszd, cenzúrázd vagy bíráld felül, amit írtál. Az rendben van, ha néhány hét vagy hónap elteltével újra átolvasod, amit írtál. Az is rendben van, ha néhány hét vagy hónap múlva újra elvégzed ezeket a feladatokat.. Le leszel nyűgözve a fejlődéstől, amit tapasztalni fogsz! Próbálj felállítani egy időkeretet magadnak minden egyes nap végén, mondjuk 15 percet. Ha többet szeretnél írni, nagyszerű! De néha a "több" inkább válik gondolatrohammá. Próbálj meg nyugodt maradni miközben gondolkozol és írsz. A következő nap mindig foglalkozz egy újabb kérdéssel, és ne térj vissza a korábbiakhoz, amíg nem végeztél az összessel akkor sem, ha elégedetlen vagy azzal, amit írtál. Próbálj határidőt szabni magadnak, és ne tölts túl sok időt a Hármas Lépéssel. Ha kettő-négy hetet rászánsz ezekre  a feladatokra, az bőven elegendő.

Emlékezz rá, hogy az Egyes, Kettes és Hármas Lépések esetén naponta végzendő feladatokról van szó. Gyakran fogod ismételni ezeket a Lépéseket, ezért se aggódj túl sokat a forma és a stílus miatt. Emlékezz rá: nem kell "tökéletes" válaszokat találnod. Amikor az, amit teszel nem tűnik "elég jó"-nak, a betegséged beszél hozzád. Nyugodj meg. Minden rendben. Engedd, hogy az alábbiakban olvasható kérdések segítsenek téged a Hármas Lépés során tett felfedezéseiden. Használd őket a naplózáshoz útmutatóként. Emellett fontos, hogy minden mást is, ami eszedbe jut velük kapcsolatban, leírj. Ha nem is vagy lenyűgözve attól, ahogy elvégezted a feladatot, másnap lépj tovább egy másik kérdésre. Bízz benne, hogy a Magasabb rendű Erőd emlékeztetni fog azokra a dolgokra, amelyeken fontos elgondolkoznod, és menj tovább.

 

Válaszolj az alábbi kérdésekre:

A.                      

 

1.      Mennyire vagy csökönyös? Kitartasz bármi áron, akkor is, ha tudod, hogy tévedsz? Mondj egy példát.

2.      A kontroll iránti szükséglet mennyire játszott, illetve játszik fontos szerepet a betegségedben és a gyógyulásodban?

3.      Mit gondolsz, hogy éreznéd magad, ha kiengednéd a kezedből a dolgok irányítása feletti kontrollt?

4.      Nehézséget jelent számodra segítséget kérni? Mikor? Miért?

5.      Hajlandó vagy megbízni egy Magasabb rendű Erőben úgy, hogy nem foglalkozol a következményekkel?

 

B.                       

 

1.      Vizsgáld meg a perfekcionizmusodat, miközben tapasztalod annak jelenlétét. Vedd észre, mikor leszel dühös az elvárásaid miatt, vagy érzed magad csalódottnak. Írj egy olyan alkalomról, amikor rugalmatlanul és perfekcionista módon viselkedtél.

2.      Hajlandó vagy teljes mértékben megkérdőjelezni az étellel, evéssel, edzéssel és testképpel kapcsolatos múltbeli és jelenlegi hozzáállásodat? Mit vagy hajlandó elfogadni? Min vagy hajlandó változtatni?

3.      Miből tudod, hogy feleslegesen lázadsz? A testedben hol érzed ezt? Milyen érzések vannak benned, amikor úgy tűnik, muszáj lázadnod?

4.      Miből tudod, hogy éppen készülsz elárulni valamit, amiben hiszel, azért, hogy örömöt okozz másoknak? A testedben hol érzed ezt? Milyen érzések által jelenik meg az a szükséglet, hogy megfelelj valaki más rólad alkotott ítéletének?

 

Milyen lenne találni egy középutat, megegyezésre jutva a saját igényeid és másokéi között, értékelve és tiszteletben tartva mindkettőt?

  1. Olvasd el a Hármas Lépést. A lelki fejlődés naplójában szükségessé vált továbblépni  a Kettesről a Hármas Lépésre. Koncentrálj a bizalom fogalmára.
  1. "A hajlandóság az út egy olyan hithez, amely működik." Írj arról, hogy miként jelentette a hajlandóság a kulcsot a felépüléshez. Mi késztetett rá, hogy hajlandó légy megpróbálni?
  1. Ahogy a Hármas Lépésen dolgozunk, megtanuljuk levenni a kezünket a kormányról. Megtanuljuk azt, hogyan kell "megpróbálni nem megpróbálni". Fokozatosan feladjuk a kontrollt, és magunkon kívül találunk iránymutatást, nem csak az evészavarunk világában, hanem életünk valamennyi területén. Írj a "spirituális bizalomról"-ról, mint az evészavarod által véghezvitt rombolásból való menekülés egyetlen eszközéről.
  1. Három béka ült egy fahasábon. Kettő elhatározta, hogy leugrik. Hány maradt? Egy? Rossz válasz. A két béka csupán elhatározta, hogy leugrik; valójában nem ugrottak le. Továbbra is mindhárman a fahasábon ülnek. Ugyanez igaz a Hármas Lépésre. Elhatározni, hogy megteszünk valamint, nem jelenti azt, hogy ténylegesen megtesszük. Meghozhatunk ezer döntést is úgy, hogy még mindig a fahasábon ülünk. A cselekvések sora, amelyet az elhatározás következtében megteszünk az, amely lehoz minket a fahasábról. Az ugrás, nem pedig az elhatározás az, amely kiránt bennünket az egy helyben toporgásból és beránt a programba. Hasonlóan, hozunk egy döntést a Hármas Lépés során, de a Négyestől a Kilences Lépésig tartó munka során történik meg ténylegesen az, hogy akaratunkat és életünket Isten gondviselésére bízzuk. Írj a naplódban arról, hogy miért szeretnél leszállni az evészavarod "hasábjáról".
  1. Írj az elengedéssel kapcsolatos félelmeidről. Döntsd el, hogy ezek racionálisak vagy irracionálisak.
  1. Készíts egy "Isten dobozt". Vegyél egy régi zsebkendő tartót és dekoráld ki kedved szerint. Tegyél mellé tollakat és papírcetliket, és  amikor stresszel vagy kényszeresen foglalkoztat egy bizonyos ügy/gondolat/jövőbeni esemény, amely felett nincs kontrollod, írd le, és dugd bele a dobozba. Ez a tett emlékeztet rá téged, hogy engedd el.
  1. Csak hogy hangsúlyossá váljon a különbség az elhatározás és a döntés következtében véghezvitt cselekedet között, oszd meg két olyan elhatározásodat, amelyet végül nem követett tett, és egy olyat, amelyet igen. Ezek a példák a betegségedhez és a 12 Lépéses programhoz kapcsolódjanak.
  1. Olvasd el a Hármas Lépéshez tartozó imát újra. Írd le a saját Hármas Lépéshez tartozó imádat. Menj el egy számodra különleges helyre, és hangosan olvasd fel. Tégy erőfeszítést arra, hogy megtanuld kívülről ezt az imát, és használd a küzdelmekkel teli időkben.

 

Köszöntünk a Hármas Lépés végén (elején)! Gratulálunk! Emlékezz rá, hogy ez egy napi procedúra; nem kell tökéletesnek lennie! Most már készen állsz arra, hogy továbblépj a Négyes Lépésre. Nagyon fontos, hogy legyen egy támogatód vagy vezetőd a Lépésekkel folytatott munka során. Vegyél részt az üléseken, vagy találj egy online támogatót, aki segít téged ezen az utazáson. Emlékezz, a program akkor működik, ha mi működtetjük.

 


*: Isten az Anonim Evészavarosok szakirodalmában jelenthet egy, az adott személy elképzelése szerinti spirituális entitást (egy Magasabb rendű Erőt), de utalhat egy nem spirituális jellegű fogalomra is (egy Magasabb rendű Cél). Bármelyik is jelentsen támaszt számodra, mindkettő nyújt egy olyan perspektívát, ami túlmutat az aktuális fizikai, társadalmi és emocionális állapotunkon, és megnyugvást jelent számunkra.

 


 

Forrás: Eating Disorders Anonymous 12-Steps Workbook

 



Megosztás


Kapcsolódó bejegyzések





A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába.