EDA lépések munkafüzet - Kettes lépés

 

Eljutottunk arra a hitre,  hogy egy nálunk hatalmasabb Erő visszavezethet minket a józan útra. 


Az "őrület" fogalma hallatán a legtöbbünknek elsőre olyan emberek jutnak eszébe, akik teljes mértékben elveszítették a kontrollt. Ezek nem mi vagyunk, ugye? Mi adott esetben nem hogy nem veszítjük el a kontrollt, hanem túlkontrollálunk. Saját viselkedésünket "őrült"-nek minősíteni túlzónak tűnhet. Egy őrült ember olyan, aki nem képes használni az agyát, nem? A legtöbbünk igencsak képes a logikus gondolkodásra, nemde? Talán néha túl sokat is gondolkozunk. Emellett az "őrület" fogalma a reménytelenség vízióját keltheti. Veszélyesek vagyunk magunkra vagy másokra?

Be kellene bennünket zárni egy pszichiátriai osztályra örökre? Haszontalan teher vagyunk a társadalom vállán? Ha bevalljuk, hogy időnként "őrült"-en viselkedünk, az azt jelenti, hogy haszontalannak értékeljük magunkat? Nem, ez nem jelenti azt. Azonban segíthet, ha közelről megvizsgáljuk, hogy mit gondolunk az "értékesség"-ről.  

Az "őrület" sok különféle dolgot jelenthet. Lehet, hogy segítségre van szükséged. Viselkedtél már irracionálisan az evészavarod miatt? Volt, hogy egy nap sokszor megmérted magad? Éreztél valaha egyik pillanatról a másikra másként a testsúlyodat illetően, egyszer úgy, mintha rendben lenne, néhány perccel később pedig úgy, mintha groteszk mértékben túlsúlyos lennél?

Megszállottan hasonlítgatod össze a testedet másokéval? Megszállott vagy azt illetően, hogy mit ehetsz és mit nem? Rettegsz attól, hogy meghízol akár egy falat ételtől is? Az evészavar "őrültségei" millió féle módon megnyilvánulhatnak. 

Hogyan vethetünk véget az "őrült" gondolatoknak és viselkedési sémáknak? Amikor cselekvésre akarjuk magunkat KÉNYSZERÍTENI, azzal éppen azt az attitűdöt erősítjük, amely a jelenlegi boldogtalanságunk okozója. Letörtek vagyunk?

Egy csodaszerre van szükségünk? Nem vagyunk és nincs szükségünk. Amire szükségünk van, az a józanság általunk megteremtett víziójának életben tartása. Szükségünk van rá, hogy reményt találjunk. Szükségünk van rá, hogy bízzunk abban, miszerint ha türelmesek vagyunk, képesek leszünk megtanulni józanul élni.

Azért dolgozunk, hogy ráleljünk a korábban sohasem ismert józanságra? Azon vagyunk, hogy ismét azzá és olyanná váljunk, mint mielőtt belevesztünk a rögeszme örvényébe? Nem számít. Tovább lépünk. Most. Inspirációra lelünk. Néha elcsüggedünk. Néha reménnyel teliek vagyunk. Tovább dolgozunk. Lassan haladunk, lépésről lépésre, egy józanabb és kiegyensúlyozottabb élet felé.

Az nem működik, hogy a személyiségünk "rossz" részeit lenyesegetjük, hogy csak a "jók" maradjanak. Az őrültséget nem lehet eltűntetni. Csak helyettesíthető valami nála erősebbel. Amikor túlhajtjuk magunkat, akkor meg kell erősödnie az abban való hitünknek, hogy akkor is jól fogjuk magunkat érezni, ha kevesebbet dolgozunk. Ha rémültek vagyunk, bátorságra lehet szükségünk ahhoz, hogy szembenézzünk a félelmeinkkel. Világosságra van szükségünk ahhoz, hogy lássuk, amitől tartunk, az valójában egyáltalán nem annyira ijesztő. Amikor két lehetőség között őrlődünk, hajlandónak kell lennünk arra, hogy letegyük a voksunkat az egyik mellett, a másikat pedig elengedjük. Amikor szélsőségek között ingadozunk, egyensúlyra van szükségünk. Mindez időt és gyakorlást igényel.

Ide kapcsolódik egy Magasabb rendű Erő megtalálásának fontossága. A Magasabb rendű Erő keresése nem abban merül ki, hogy egy kultuszba temetkezünk, vagy keresünk egy gurut. Időtálló igazságra és reményre saját tetteinkben lelünk A másoktól kölcsönzött bizalom és remény csak ideiglenes. A (személyesen vagy könyveken keresztül) adni képes emberek az élmények megosztása révén segítenek. Megtanulunk hallgatni. Felfedezzük mi való nekünk az alapján, hogy kipróbáljuk. Néhány dolog működik. Mások nem. Megtartjuk, ami működik és elvetjük, ami nem.

Egy Magasabb rendű Erő megtart minket ezen néha nehéznek bizonyuló folyamat során, és azon túl is. Egy Magasabb rendű Erő helyettesítőként működhet amíg kialakítjuk a szükséges készségeket. Később, amikor már több képesség birtokában vagyunk, a Magasabb rendű Erőnk segít túlszárnyalni önmagunkat. Ezzel egy időben a Magasabb rendű Erő segítségünkre van abban, hogy megtanuljuk szeretni önmagunkat és a többieket is, annak ellenére, hogy egyikünk sem tökéletes. A nehéz dolgok is egyre könnyebbé válnak az idő előrehaladtával.

A Magasabb rendű Erőről bennünk élő elképzelések velünk együtt változnak és fejlődnek. Teljesen rendben lévő, hogy nincs általános meghatározása. A Magasabb rendű Erőről annyiféle elképzelés létezik, ahány EDA tag van. Néhány tag a saját EDA csoportja támogatását tekinti Magasabb rendű Erőnek. Vannak emberek, akik a saját belső bölcsességüket és a gyógyulás iránti erős vágyukat definiálják Magasabb rendű Erőként. Mások a családjuk és barátaik iránt érzett szeretetben élik meg a Magasabb rendű Erőt. A Magasabb rendű Erő lehet az életednek irányt mutató attitűdök és szokások halmaza.

A fogalom valamennyi különböző hit- és értékrendszernek teret enged. Befogad bármilyen spirituális vagy vallásos megközelítést. Amikor az evészavarunk intenzíven jelen van az életünkben, akkor azt használjuk magasabb rendű erőként. Abban bízunk, amiben nem lehet. Ez a viselkedés ritkán kínál valódi békét vagy komfortot. Sokunk háborúban állt az étellel és a testével. Józanságra lelni egy másfajta viszony kialakítását jelenti önmagunkkal. A remény békét teremt.

 

A Kettes lépéshez tartozó feladatok

Emlékezz rá: nem kell "tökéletes" válaszokat találnod. Amikor az amit teszel nem tűnik "elég jó"-nak, a betegséged beszél hozzád. Nyugodj meg. Minden rendben. Találj örömöt önmagad felfedezésében. A türelem és a humorérzék segít. Ez egy lehetőség arra, hogy gyakorold ezeket.

A következőkben olvasható kérdéseknek az a szerepe, hogy útjelzőként szolgáljanak számodra a Kettes Lépés során tett felfedezéseiden. Használd őket a naplózáshoz útmutatóként. Szabadon írhatsz bármiről, ami eszedbe jut velük kapcsolatban. 

Még mindig rémült vagy kicsit? Egyáltalán nem vagy egyedül. Íme egy javaslat: gyorsan fusd át az összes kérdést, majd naponta csak egy adott számú kérdést olvass újra, és azokról gondolkozz el. Ha bármikor a nap folyamán eszedbe jut bármi, rögtön írd le azt válaszként egy kis jegyzetfüzetbe, vagy a nap vége felé szánj 10 vagy 15 percet arra, hogy amilyen gyorsan csak tudod lejegyezd a válaszaidat. Ha többet szeretnél írni, remek! De néha a "több" inkább válik gondolatrohammá. Próbálj meg nyugodt maradni miközben átgondolod és leírod a válaszaidat.

Ha nem is vagy lenyűgözve attól, ahogy elvégezted a feladatot, másnap lépj tovább egy másik kérdésre. Bízz benne, hogy a veled lévő Magasabb rendű Erő emlékeztetni fog azokra a dolgokra, amelyeken fontos elgondolkoznod, és menj tovább. Légy hálás azért, hogy továbbra is gondolkozhatsz és írhatsz! Légy hálás, amiért lehetőséged van elégedettnek lenni azzal, hogy valamit − ha nem is tökéletesem − megtettél. Ahogy a régi mondás tartja: "Amit érdemes csinálni, azt rosszul is érdemes csinálni."

1. Miként definiálod a józanságot? Milyen lenne egy józan élet? Mely az evészavarral összefüggő viselkedések, szokások és attitűdök jelentettek számodra akadályt a múltban abban, hogy józanul cselekedj?

2.  Használtad valaha az evészavarodat "magasabb rendű erő"-ként? Használtad valaha az ételt (az evést vagy az étel megvonását) arra, hogy megteremtsd a társaság illúzióját, amikor magányosnak érezted magadat? Használtad valaha az ételt vigaszként, amikor szomorú voltál? Használtad valaha az ételt arra, hogy megnyugtasson, amikor túlságosan izgatott voltál? Használtad valaha arra, hogy biztonságban érezd magadat? Előfordult valaha az életedben, hogy valamiről, amit arra használtál volna, hogy jobban érezd magad, kiderült,  hogy csak rosszabb lesz tőle? Írd le egy-egy élményedet ezekkel a helyzetekkel kapcsolatban.

Légy konkrét. Emlékszel, hogy érezted magad abban a pillanatban? Fel tudsz idézni bármit abból, ami érzékeltél (az illatokat, a hangokat, azt, hogy meleged volt-e vagy fáztál, testileg hogy érezted magad)?

3. Mit jelentene számodra, ha megbocsátanál magadnak, amiért nem vagy tökéletes? Mire lenne szükséged ahhoz, hogy meg akard ezt tenni, és képes is legyél rá?

4. Vizsgáld meg az egyes lépés kapcsán leírt, ételhez kötődő emlékeidet. Milyen körülmények között élted át ezeket az élményeket? Mit éreztél ezekben a helyzetekben? Fel tudsz idézni illatokat, hangokat, vagy bármi mást, ami érzékeltél? Erősnek, gyengének, kompetensnek, tehetetlennek érezted magad? Mire volt szükséged valójában ezekben a szituációkban? Vizsgáld meg azokat az emlékeidet, amelyek az evés korlátozásához kötődnek. Milyen eredményt, hatást reméltél ettől a felidézett helyzetekben? Bevált? Rövid távon? Hosszú távon? Milyen eszközöket vetettél be annak érdekében, hogy megvalósítsd az elképzeléseidet? Milyen eszközöket használsz most? El tudsz képzelni más eszközöket, amelyek jobban működhetnek? 

5. Készíts el egy "Magasabb rendű Erő kerestetik" hirdetést. Kezeld ezt játékként vagy gondolatkísérletként. Relaxálj. Ha megalkothatnál bármilyen Magasabb rendű Erőt, mit szeretnél, milyen legyen? Hívd segítségül a vallással kapcsolatos gyermekkori elképzeléseket, vagy hagyd teljesen figyelmen kívül ezeket, és alkosd meg a sajátodat. Légy kreatív. Légy őszinte. Milyen Magasabb rendű Erő hozna létre egy olyan világot, amelyben szívesen élnél? Mit várnál el és mit remélnél e Magasabb rendű Erővel létesített kapcsolattól? Mit várna el és mit remélne ez a Magasabb rendű Erő a veled való kapcsolattól? Miként tudnál segíteni ennek a Magasabb rendű Erőnek, hogy a világot jobb hellyé tegye? Hogyan kommunikálnál vele? Kommunikálnál vele egyáltalán? Írj egy állásajánlatot. Vagy egy társkereső hirdetést. Ne rémisszen meg, ha ez valósághű. Figyelj rá, hogy milyen félelmek, kétségek, kényelmetlen érzések törnek elő. Írj azokról is. Azután egy napra tegyél úgy, mintha ez a Magasabb rendű Erő valóban létezne. Figyeld meg, mi történik. A nap végén írd le a kísérlet eredményét a naplódba. Mit tanultál magadról?

Mit tanultál a világról? A gyakorlat utolsó lépését időnként ismételd meg.

Elvégezted valamennyi fenti gyakorlatot? Megbeszélted az általad megoszthatónak érzett eredményeket a támogatóddal vagy a társaddal, amennyiben van melletted egy? Igen? Csodálatos! Üdvözlünk a kettes lépés végén. Még ha a "Magasabb rendű Erő" fogalma egyelőre némileg furcsán is hat számodra, nyugodtan lépj tovább a hármas lépésre. Bízz benne, hogy mindez idővel értelmet nyer.  

 


Forrás: Eating Disorders Anonymous 12-Steps Workbook



Megosztás


Kapcsolódó bejegyzések





A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába.